artykuł nr 1

Kompetencje przedszkola

Cele i zadania w ogólności:

1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z  Ustawy  oraz  wydawanych na jej  podstawie aktów wykonawczych, a  w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno – wychowawcze
2. Głównymi celami działalności przedszkola jest:
1) szeroko rozumiane dobro dziecka

2) realizacja podstawy programowej przez odpowiednio wyszkolona kadrę

3) realizacja celów edukacyjnych oraz opiekuńczych w poszanowaniu praw dziecka.

3. Przedszkole zapewnia :

1)  opiekę, wychowanie i nauczanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,

2)  pełny rozwój umysłowy, moralno-społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z możliwościami i potrzebami  psychofizycznymi dziecka w warunkach poszanowania godności osobistej, z wykorzystaniem własnej inicjatywy i aktywności dziecka,

3)  bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego, zawierający wszystkie treści podstawy programowej, w tym również treści wychowawcze i profilaktyczne, dopuszczony do użytku przez dyrektora przedszkola na podstawie opinii Rady Pedagogicznej,

4)  organizację zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci,

5)  bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki,

6)   kształtuje umiejętność współżycia i współdziałania w zespole niejednorodnym; uczy poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka,

7)   umożliwia dzieciom wychowania w poczuciu przynależności narodowej i religijnej,

8)   wspomaga indywidualny rozwój dziecka we współpracy z rodziną w przygotowaniu do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych uwzględnia stopień i rodzaj niepełnosprawności,

9)  udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

10)  konsekwentnie przestrzega praw dziecka oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach.

4.  Przedszkole prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki dzieci w wieku 3-6 lat.

5.   Praca wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego, uwzględniającego całość podstawy programowej i dopuszczonego do użytku przez dyrektora.

6.    Przedszkole umożliwia wychowankom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej poprzez organizowanie uroczystości przedszkolnych i narodowych, eksponowanie symboli narodowych oraz organizowanie spotkań, wyjść, wyjazdów, wycieczek w miarę możliwości organizacyjnych.